21
Nov

Opleiding tot diëtisteBen jij op zoek naar werk als diëtist? Als diëtist kun je mensen begeleiden bij het volgen van een dieet, zoals een koolhydraatarm dieet en het eiwitdieet. Je begeleidt hen op een juiste, prettige manier naar hun streefgewicht en let daarbij op hun voeding en hun beweging. Aan de hand van jouw begeleiding kan iemand vele kilo’s verliezen. Lijkt dat je wat? Ga dan op zoek naar vacatures voor diëtiste.

 

Hoe word je diëtiste?

Je kunt diëtiste worden door daar een opleiding of cursus voor te volgen. Afhankelijk van je vooropleidingen en je ervaringen doe je daar enkele maanden tot enkele jaren over. Een diëtiste moet veel weten over:

  • hoe het menselijke lichaam functioneert;
  • hoe mensen geestelijk in elkaar zitten;
  • hoe je mensen kan coachen en begeleiden om betere prestaties te leveren;
  • welke diëten er op de markt te verkrijgen zijn;
  • welk dieet het beste past bij het type cliënt dat je op dat moment voor je hebt.

 

Het menselijk lichaam

Een menselijk lichaam is een complex iets. Je moet weten wat er gebeurt vanaf het moment dat iemand iets eet tot het moment dat iemand iets uitpoept. Dat heeft namelijk erg veel met elkaar te maken. Je moet weten hoe het kan dat vetten in lichamen worden opgeslagen en ook hoe het kan dat de ene persoon daar meer last van heeft dan de ander. Ook geestelijk moet je het een en ander weten over je cliënten. Je wil ze immers verder helpen. Veel belangrijke zaken bij het afvallen spelen zich dan ook geestelijk af. Vragen die je hierbij kunt hebben zijn de volgende:

  • Heeft mijn cliënt voldoende doorzettingsvermogen?
  • Hoe geef ik mijn cliënt meer zelfvertrouwen?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn cliënt het beste uit zichzelf haalt?
  • Geestelijk in balans zijn met je lichaam is heel belangrijk voor mensen die af willen vallen. Jouw rol is daarbij essentieel.

 

Coachen en begeleiden

Er is een verschil tussen coachen en begeleiden. Als coach moet je soms streng en hard zijn, maar ook de mogelijkheden bieden om te werken. Als begeleider doe je meer voor en begeleid je iemand door een proces heen. Je zit als diëtiste op twee stoelen, namelijk die van begeleider en coach. Jij balanceert als geen ander tussen die twee rollen en weet precies wanneer je welke pet op moet zetten. Je staat dag en nacht klaar voor je cliënt en bent nooit te beroerd om een boost aan zelfvertrouwen te geven. Je cliënt mag terecht heel blij zijn met jouw inspanningen als het aankomt op afvallen.

 

Diëten op de markt

Als diëtist hoor jij alles te weten over de diëten die er op de markt te vinden zijn. Je weet alles over eiwitdiëten, koolhydraatarme diëten, maar ook over bekende dieetprogramma’s zoals Weight Watchers en Atkins. Afhankelijk van de voorkeuren en levenswijze van jouw cliënt ben jij prima in staat om jouw cliënt te koppelen aan een dieet. Het belangrijkste hierbij is dat je je eigen wensen en voorkeuren parkeert en doelgericht voor je cliënt op onderzoek uit gaat.

 

Salaris diëtiste

Als diëtiste kun je in veel verschillende salarisindicaties terecht komen. Er zijn diëtisten die bijwerken en zo’n 1.000 euro per maand verdienen, maar de echte toppers (die vaak een eigen praktijk hebben) kunnen met gemak € 5.000 tot € 10.000 per maand verdienen. Wederom is je salaris afhankelijk van je ervaringen, je knowhow en de wijze waarop jij met cliënten om gaat.

 

Opleiding zoeken

Op zoek naar een opleiding tot diëtist en voedingsdeskundige? Deze HBO Opleiding Voeding en Dietetiek kan wat voor jou zijn. Ook de Hogeschool van Amsterdam biedt diverse opleidingen en cursussen aan.

23
Aug

Het Dokter Frank DieetDr. Frank van Berkum is een Nederlandse arts die een eigen dieet heeft ontwikkeld. Hij is de bedenker van een Nederlands eiwitdieet. Misschien ken je hem wel van zijn column in de telegraaf over gezonde voeding. Het dieet is ontwikkeld nadat Dr. Frank min of meer bij toeval ontdekte dat eiwitten een positief effect hadden op de bloedsuikerspiegel. Dankzij een patiënt die nauwkeurig bijhield wat ze at en wat dit voor effect had op haar gezondheid. Uiteindelijk kon deze patiënt zelfs zonder insuline door het leven.

 

Wat mag je wel en niet eten als je het Dr. Frank dieet volgt?

Het dr. Frank dieet is één van de vele eiwitrijke diëten die de gezondheidsindustrie kent. Het doel is om je te onthouden van koolhydraatrijk eten zoals pasta en rijst, maar ook aardappelen en brood. Toch zijn er wel degelijk verschillen met andere diëten. Dit dieet richt zich namelijk niet op algehele onthouding van koolhydraatrijk voedsel, maar wel degelijk vermindering en daarnaast een constante inname van eiwitten. Daarbovenop worden groenten aangeraden, sterker nog hoe meer groenten je bij je dieet nuttigt hoe beter. Proteïnen door middel van vlees en vis worden ook veel gebruikt in de recepten van Dr. Frank. Fruit wordt wel sterk afgeraden, omdat de natuurlijke suikers in fruit ontzettend veel koolhydraten bevatten.

 

Een dieet voor kortere perioden

Een duidelijk tekort in het dieet is de afwezigheid van vezels en granen. Om deze reden is het niet aan te raden het dieet langdurig te volgen. Wel kan je natuurlijk zelf combineren en zorgen dat je voldoende vezels binnenkrijgt. In verhouding tot andere eiwitdieten wordt het Dr. Frank dieet vaak als relatief streng gezien. Ook daarom is het meer een kortstondig dieet, waarmee je misschien wel je eet- en levensstijl kan aanpassen.

 

Vaak een beetje

Het dr. Frank dieet is één van de dieten die aanraadt om regelmatig te eten op een dag, met veel tussendoortjes. In feite zorgt dit ervoor dat je lichaam niet de kans krijgt een hongergevoel te krijgen. De boeken van Dr. Frank hebben allerlei tips voor lekkere tussendoortjes. Zo mag je kaas, komkommer, augurk, en verschillende worstsoorten combineren voor de heerlijkste hartige tussendoortjes. Denk er natuurlijk wel om dat je dit met mate tot je neemt.

 

Jezelf een doel zetten

Een nadeel van een Dr. Frank dieet kan zijn dat je jezelf echt een doel moet stellen. Het dieet doet dit niet voor je door middel van bijvoorbeeld fasen. Gemiddeld zal je ongeveer een kilo per week moeten verliezen als je je goed aan het dieet houdt. Als je veel gewicht wilt verliezen zal dit misschien wat meer zijn in de eerste weken, omdat de kilo’s er dan nog makkelijk afvliegen.

 

Boeken van Dr. Frank

Dr. Frank heeft verscheidene boeken geschreven, vol met recepten en tips om succesvol af te vallen. Deze kan je online makkelijk vinden via bol.com. Daarnaast schrijft Dr. Frank zoals eerder genoemd ook voor de Telegraaf, en ook hier kan je veel informatie uithalen om zelf te werken aan een gezonde eetstijl.

Het Eiwitdieet bevat veel Eiwitten

 

Bovenstaand plaatje is een afbeelding van een stuk vis. Vis is een van de meest eiwitrijke producten die er te vinden zijn. Diverse soorten vis, waaronder zalm en haring, zitten boordevol eiwitten. Deze zorgen voor een versnelde aanmaak van spieren en spierherstel. Ook tonijn is een voorbeeld van eiwitrijke voeding.

Een goed en gebalanceerd eiwitdieet bestaat uit een verscheidenheid van dit soort producten, zo ook in het dokter Frank eiwitdieet. Andere eiwitrijke producten zijn: vlees (rundvlees, gevogelte, kip, kalkoen en varkensvlees) en zuivelproducten, zoals kaas, yoghurt en kwark. Door hier veel van te eten, neem je veel proteïnes in. Die zullen het eiwitdieet ten goede komen en je helpen om op gewicht te komen én te blijven.

Meer weten over dokter Frank? Bekijk hem op het Voedingscentrum.