23
Aug

Het Dokter Frank DieetDr. Frank van Berkum is een Nederlandse arts die een eigen dieet heeft ontwikkeld. Hij is de bedenker van een Nederlands eiwitdieet. Misschien ken je hem wel van zijn column in de telegraaf over gezonde voeding. Het dieet is ontwikkeld nadat Dr. Frank min of meer bij toeval ontdekte dat eiwitten een positief effect hadden op de bloedsuikerspiegel. Dankzij een patiënt die nauwkeurig bijhield wat ze at en wat dit voor effect had op haar gezondheid. Uiteindelijk kon deze patiënt zelfs zonder insuline door het leven.

 

Wat mag je wel en niet eten als je het Dr. Frank dieet volgt?

Het dr. Frank dieet is één van de vele eiwitrijke diëten die de gezondheidsindustrie kent. Het doel is om je te onthouden van koolhydraatrijk eten zoals pasta en rijst, maar ook aardappelen en brood. Toch zijn er wel degelijk verschillen met andere diëten. Dit dieet richt zich namelijk niet op algehele onthouding van koolhydraatrijk voedsel, maar wel degelijk vermindering en daarnaast een constante inname van eiwitten. Daarbovenop worden groenten aangeraden, sterker nog hoe meer groenten je bij je dieet nuttigt hoe beter. Proteïnen door middel van vlees en vis worden ook veel gebruikt in de recepten van Dr. Frank. Fruit wordt wel sterk afgeraden, omdat de natuurlijke suikers in fruit ontzettend veel koolhydraten bevatten.

 

Een dieet voor kortere perioden

Een duidelijk tekort in het dieet is de afwezigheid van vezels en granen. Om deze reden is het niet aan te raden het dieet langdurig te volgen. Wel kan je natuurlijk zelf combineren en zorgen dat je voldoende vezels binnenkrijgt. In verhouding tot andere eiwitdieten wordt het Dr. Frank dieet vaak als relatief streng gezien. Ook daarom is het meer een kortstondig dieet, waarmee je misschien wel je eet- en levensstijl kan aanpassen.

 

Vaak een beetje

Het dr. Frank dieet is één van de dieten die aanraadt om regelmatig te eten op een dag, met veel tussendoortjes. In feite zorgt dit ervoor dat je lichaam niet de kans krijgt een hongergevoel te krijgen. De boeken van Dr. Frank hebben allerlei tips voor lekkere tussendoortjes. Zo mag je kaas, komkommer, augurk, en verschillende worstsoorten combineren voor de heerlijkste hartige tussendoortjes. Denk er natuurlijk wel om dat je dit met mate tot je neemt.

 

Jezelf een doel zetten

Een nadeel van een Dr. Frank dieet kan zijn dat je jezelf echt een doel moet stellen. Het dieet doet dit niet voor je door middel van bijvoorbeeld fasen. Gemiddeld zal je ongeveer een kilo per week moeten verliezen als je je goed aan het dieet houdt. Als je veel gewicht wilt verliezen zal dit misschien wat meer zijn in de eerste weken, omdat de kilo’s er dan nog makkelijk afvliegen.

 

Boeken van Dr. Frank

Dr. Frank heeft verscheidene boeken geschreven, vol met recepten en tips om succesvol af te vallen. Deze kan je online makkelijk vinden via bol.com. Daarnaast schrijft Dr. Frank zoals eerder genoemd ook voor de Telegraaf, en ook hier kan je veel informatie uithalen om zelf te werken aan een gezonde eetstijl.

Het Eiwitdieet bevat veel Eiwitten

 

Bovenstaand plaatje is een afbeelding van een stuk vis. Vis is een van de meest eiwitrijke producten die er te vinden zijn. Diverse soorten vis, waaronder zalm en haring, zitten boordevol eiwitten. Deze zorgen voor een versnelde aanmaak van spieren en spierherstel. Ook tonijn is een voorbeeld van eiwitrijke voeding.

Een goed en gebalanceerd eiwitdieet bestaat uit een verscheidenheid van dit soort producten, zo ook in het dokter Frank eiwitdieet. Andere eiwitrijke producten zijn: vlees (rundvlees, gevogelte, kip, kalkoen en varkensvlees) en zuivelproducten, zoals kaas, yoghurt en kwark. Door hier veel van te eten, neem je veel proteïnes in. Die zullen het eiwitdieet ten goede komen en je helpen om op gewicht te komen én te blijven.

Meer weten over dokter Frank? Bekijk hem op het Voedingscentrum.